Məktəbdənkənar təhsil uşaq, yeniyetmə və gənclərin maraq, meyl və bacarıqlarının, intellektual səviyyələrinin, yaradıcılıq qabiliyyətlərinin inkişafı, fiziki cəhətdən sağlam böyümələri üçün əlverişlidir. Bu təhsil könüllülük əsasında qurulur, ailə, təhsil müəssisələri, ictimai təşkilatlar, yaradıcılıq birlikləri, cəmiyyətlər, fondlar, əmək kollektivləri ilə birlikdə, həmçinin ayrı-ayrı vətəndaşların köməyi ilə aparılır. Məktəbdənkənar təhsil müəssisələrinə bunlar daxildir: uşaq-gənc yaradıcılıq sarayları, evləri, klublar, bədii, estetik, texniki, ekoloji, turizm və diyarşünaslıq yönümlü mərkəzlər, uşaq-gənclər idman və şahmat məktəbləri.
Ümumtəhsil müəssisələri şagirdlərinin belə mərkəzlərə getməsinə maraqlıdırlar. Çünki şagirdlərinin qazandığı uğurlar onların məktəbinin də imicinə müsbət təsir göstərir.
Məktəbdənkənar təhsil barədə söhbət etmək üçün Bakının qabaqcıl təhsil müəssisələrindən biri olan 291 nömrəli “Araz” Ekologiya liseyinin tərbiyə işləri üzrə direktor müavini Zeynəb Qasımova müsahibimiz oldu.
Zeynəb xanım, bildiyiniz kimi bir neçə gündür Bakının 12 rayonunu əhatə edən və təcrübə mübadiləsini əsas tutan “Açıq qapı”günü layihəsi həyata keçirilir. Layihəyə ev sahibliyi etmiş məktəblərdən biri də sizsiniz. Layihə çərçəvəsində hazırlanan təqdimatların bir istiqaməti də “Məktəbdənkənar fəaliyyətin tədrisin keyfiyyətinə təsiri” olub. Məsələ ilə bağlı təqdimatı siz etmisiniz. Sizcə məktəbdənkənar təhsil nə üçün lazımdır?
Bildiyimiz kimi tərbiyə işlər üzrə direktor müavininin işi çoxşaxəlidir. O, Azərbaycan Respublikasının qanunları, Təhsil Nazirliyinin normativ sənədləri və məktəbin əsasnaməsinə uyğun olaraq məktəbdə tərbiyə işinə rəhbərlik edir, müəllim, psixoloq, uşaq birliyi təşkilatı, sinif, dərnək rəhbərlərinin, valideynlərin, ictimai təşkilat və şagird özünüidarə orqanlarının köməyi ilə şagirdlərin tərbiyə işini təşkil edir. Gənclərin milli adət - ənənələr, vətənpərvərlik ruhunda tərbiyə olunmasında, onların fiziki cəhətdən inkişafında məktəbdənkənar təhsilin rolu böyükdür. Buraya cəlb olunmuş şagirdlərdə özünəinam artır, sərbəst fikir söyləmək qabiliyyəti təkmilləşir, onların intellektual səviyyəsi yüksəlir. Məktəbdənkənar keçirilən tədbirlərin hər biri (ekskursiyalar, rəsm və inşa müsabiqələri, idman və bilik yarışmaları və s.) tədrisin keyfiyyətinin yüksəldilməsinə müsbət təsir edir.
Məktəbdənkənar fəaliyyətin qarşısında duran əsas vəzifələr nədir? Bu təhsil şagirdlərə nə verir?
Məktəbdənkənar fəaliyyətin qarşısında duran məqsədlərdən bəziləri bunlardır: Uşaqlarda müqayisə etmək, pisi yaxşıdan ayırmaq bacarığının formalaşdırılması, zəif oxuyan şagirdlərdə irəliyə getmək istəyinin, istedadlı şagirdlərdə öz bilik və bacarıqları ilə bölüşmək həvəsinin yaradılması. Bu uşaqları təsir altına salmaq çətin olur, onlar daha inamlı və özlərinə əmin olurlar. Digər tərəfdən ətrafındakı insanlara da müsbət təsir göstərə bilirlər. Şagirdlər sağlam rəqabət aparmağı öyrənir, lider olmaq kimi müsbət keyfiyyətə sahiblənirlər. Ən əsası isə şagirdlərin istedad və bacarığı üzə çıxır. Uşaqların məktəbdənkənar işlərdə müntəzəm iştirakı onların hətta psixoloji cəhətdən özünütənzimləmə bacarığının formalaşmasında da böyük rol oynayır. İstedadlı uşaqlar üçün əlverişli psixoloji şərait yaradılarsa, onların intellektual cəhətdən bir şəxsiyyət kimi formalaşmasında uyğunsuzluğun dəf edilməsi asanlaşır və inkişafı təmin olunur.
Liseyinizdə şagirdlərin asudə vaxtlarını səmərəli keçirməsi üçün hansı şərait yaradılıb?
Şagirdlərin asudə vaxtlarının səmərəli keçirilməsi üçün məktəbdənkənar fəaliyyət vacibdir. Tədqiqatçılar müşahidə etmişlər ki, “ailə” adlanan yanaşma valideynlərin məktəbdə təşkil olunan tədbirlərdə iştirakı və digər bu kimi məqamlara əsaslanır. Müəllimlərin valideynlər tərəfindən qiymətləndirilməsi, şagirdlərin əxlaq qaydalarına riayət etməsi, idman yarışlarında və dərsdənkənar tədbirlərdə iştirak, valideyn və məktəb arasında əlaqələrin müntəzəmliliyi diqqətdə saxlanılır, habelə dərsə gəlməmək, dərsdən qaçmaq, cəzalandırılmaq kimi problemlər də olmur. Dərsdən sonra rəsm, rəqs, musiqi dərnəklərinin, fənlər üzrə isə müxtəlif kursların təşkilinin həyata keçirilməsi şagirdlərin istədikləri istiqamətdə bilik və bacarıqlara yiyələnməsində öz əksini tapır. Həmçinin tarixi yerlərə, muzeylərə ekskursiyaların təşkili də gündəmdə olan məsələlərdəndir. Bu işlərin uşaqların dünyagörüşlərinin genişləndirilməsində bilavasitə böyük rolu var.
Şagirdlərin məktəbdənkənar fəaliyyətə marağını artırmaq üçün sizcə nə etmək lazımdır?
Bu gün məktəb qarşısında duran mühüm məsələ sosial cəhətdən fəal insan yetişdirməkdir. Bu isə cəmiyyətdə gedən pozitiv dəyişikliklərin ölçüsüdür: uyğunlaşma bacarığı və fəallıq, yenilikləri asanlıqla öyrənmə, problem həll etmə müasir insanın kompetensiyasıdır.
Liseydə şagirdlərin məktəbdənkənar fəaliyyətə marağını artırmaq üçün bir çox işlər nəzərdə tutulur. Məsələn, intellektual müsabiqələrin, müxtəlif tədbirlərin, ekskursiyaların təşkili; idmana həvəsin, xeyriyyə işlərinə marağın artırılması; rəqs, rəsm dərnəklərinə yönləndirilmə; iməcilik və ağac əkmə aksiyalarının həyata keçirilməsi və s.
“Açıq qapı” günləri layihəsini necə dəyərləndirisiz? Bir direktor müavini olaraq siz nə öyrəndiniz?
Mən “Açıq qapı” günü haqqında onu deyə bilərəm ki, zamanında keçirilən və təqdirəlayiq bir tədbirdir. Artıq nəzəriyyədən təcrübəyə keçməyin vaxtı çatıb. Təbii ki, uğurlu nəticə əldə etmiş məktəblərin təcrübələri öyrənilməli və tətbiq edilməlidir. Layihə əsnasında 200-ə yaxın təhsil işçisi açıq dərslərimizdə iştirak etdi. Əlbəttə, qabacıl təcrübənin öyrənilməsi üçün bu, çox yaxşıdır. Mən belə hesab edirəm ki, hər bir məktəb qabaqcıl olmaq istər və yaxşı nəticə göstərə bilər. Bunun üçün çox çalışmaq və qabaqcıl məktəblərin təcrübəsindən yararlanmaq lazımdır. “Açıq qapı” günündə tərbiyə işləri üzrə direktor müavini kimi mən də yeni layihələrlə tanış oldum, mənim də öyrəndiklərim oldu. Təhsil Nazirliyinin nümayəndəsi İlahə Rəsulovanın “Ənənəvi məktəbdənkənar fəaliyyətlərə yeni yanaşma” və İcma layihəsinin icraçı təşkilat nümayəndəsi Ülvi Ağayevin “Məktəb icması” adlı təqdimatlarından sonra məktəbdənkənar fəaliyyəti daha innovativ metodla davam etdirməyin mümkünlüyünə əmin oldum.